۰۹۱۲-۲۴۸۸۸۷۴

۰۲۱-۸۸۸۴۲۳۰۰ ۰۲۱-۸۸۸۴۳۲۰۰

۷۵۳ ۶۳ ۶۴ -۰۹۹۰

مدال ورزشی سربی

مدال ورزشی سربی و نحوه انتخاب و ساخت آن مسائلی هستند که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت. همان‌طور که مستحضر هستید اغلب از مدال‌های ورزشی در مسابقات استفاده می‌شود. این مدال‌ها را به نفرات اول تا سوم می‌دهند و یکی از جوایز رسمی برای نفرات برتر محسوب می‌شود. طراحی مناسب یک مدال نه‌تنها رقبای دیگر را از میدان به در می‌کند؛ بلکه توجه عموم مردم و حتی رسانه‌ها را نیز به خود جلب می‌کند. حال می‌خواهیم به سؤالات شما در خصوص این مدال‌ها و تاریخچه آن‌ها پاسخ دهیم.

همکاران مجرب و کارآزموده نشانه ساز آماده ارائه مشاوره رایگان و نیز پاسخگوی سوالات شما در زمینه اتیکت سینه و یا سایر هدایا و اقلام تبلیغاتی نظیر بج سینه، تندیس، پرچم تبلیغاتی، مدال ورزشی، پلاک فلزی، مارک و لیبل و... می باشند. 02188842300 و 02188843200
مدال سربی

تاریخچه مدال‌های ورزشی

مدال‌ها همیشه به‌صورت طلا، نقره و برنز نبودند. استفاده از این فلزات در ترکیبات مخصوص مدال به دلیل دسترسی راحت به آن‌ها و کمیاب بودن سایر فلزات است. نخستین بار استفاده از مدال‌های طلا در سال 1904 مرسوم شد. زمانی که بازی‌های المپیک در ایلات متحده برگزار شدند.

در این المپیک به نفر اول مدال طلا، به نفر دوم مدال نقره و به نفر سوم مدال برنز داده شد. پیش از آن تنها استفاده از مدال‌های نقره و برنز رواج داشت؛ اما پس از سال 1904 استفاده از طلا به‌عنوان مدال ورزشی رواج پیدا کرد و تاکنون نیز از این مدال به‌عنوان جایزه برتر استفاده می‌شود.

جنس مدال‌ها

جنس انتخابی برای مدال یکی از مسائل بسیار مهم در هنگام طراحی مدال است. مدال ورزشی سربی دارای جنس‌های گوناگونی است. اغلب برای ساخت مدال دو ماده اصلی سرب و برنج مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مواد به‌عنوان مواد سازنده بدنه معروف هستند که بر اساس خواسته و نیازی که مشتری دارد می‌توان از آن‌ها به‌صورت مجزا یا ترکیبی استفاده کرد.

 مدال‌های برنجی دارای کیفیت بسیار مناسبی هستند؛ ولی مدال‌های سربی به علت وجود لاستیک در ریختگی آن‌ها دارای دقت و نظم بیشتری در طراحی بوده و طرح‌های درخواستی توسط مشتری به‌صورت دقیق‌تر بر روی آن‌ها حک می‌شود. البته باید دقت داشته باشید که ریختگی مدال‌های برنجی با استفاده از ماسه انجام می‌گیرد. برخی اوقات ممکن است ساخت مدال شما به اسید کاری نیاز داشته باشد. در این مواقع بهتر است از مدال برنجی استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید بر اساس رویدادی که برای آن مدال تهیه می‌کنید، ممکن است فلز استفاده شده در مدال تغییر کند؛ برای مثال در مسابقات المپیک یا سایر مسابقات در سطح جهانی و کشوری فلزات استفاده‌شده می‌تواند به طلا، نقره و برنز تغییر کند.

بیشتر بخوانید: مدال ریخته گری

کاربرد مدال‌های ورزشی

به دست آوردن مدال طلا به این معنا است که شما در رشته ورزشی خود مهارت دارید و با استفاده از مهارت خود توانسته‌اید سایر شرکت‌کنندگان را شکست داده و این مدال را از آن خود کنید. مهم‌ترین دلایل برای اهدای مدال ورزشی سربی شامل ایجاد اعتمادبه‌نفس، به وجود آوردن فضای یادگیری مثبت برای افراد و بالا بردن روحیه کار تیمی و فردی هستند.

اهدای مدال به شرکت‌کنندگان در مسابقه می‌تواند در آن‌ها اعتمادبه‌نفس و احساس خوبی را به وجود آورد. همچنین با اهدای این مدال‌ها شرکت‌کنندگان متوجه می‌شوند که تلاش‌هایشان بی‌دلیل نبوده است و توانسته‌اند به هدفی که داشتند دست پیدا کنند؛ به همین دلیل تلاش می‌کنند که بهتر شوند و بیشتر یاد بگیرند.

مسئله دیگر بالا بردن انگیز شرکت‌کنندگان است. زمانی که یک هدف برای گروهتان تعیین می‌کنید و به فردی از تیم که به آن هدف دست پیدا کرده است مدالی اهدا می‌کنید، موجب افزایش روحیه آن فرد و تلاش سایر افراد تیم خواهید شد.

مهم‌ترین ویژگی‌های مدال

مدال‌های ورزشی دارای ویژگی‌هایی هستند که در زمان طراحی یا تهیه آن‌ها باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرند. در ادامه به معرفی این خصوصیات می‌پردازیم.
حک کردن نام و تاریخ مسابقه

در زمان سفارش و حتی طراحی مدال برای مسابقات ورزشی باید به دو مسئله مهم توجه داشته باشید: تاریخ مسابقات و نام آن‌ها. استفاده از نام و تاریخ رویداد ورزشی به این دلیل است که شما مطمئن می‌شوید حتی پس از اتمام مسابقات و اهدای جوایز، شرکت‌کنندگان آن مسابقه را به یاد خواهند داشت. هنگام خرید و تهیه یک مدال باید دقت داشته باشید که نام و تاریخ رویداد حتماً روی آن ذکر شود.
انتخاب یک لوگوی مناسب

نوشتن نام و تاریخ روی مدال ورزشی سربی به‌تنهایی کافی نیست و شما نیاز به انتخاب و طراحی یک لوگو خواهید داشت. شما باید مدال را به‌گونه‌ای طراحی کنید که دارای جذابیت‌های بصری نیز باشد. انتخاب یک لوگوی مناسب به شما در تصویرسازی مسابقه در ذهن شرکت‌کنندگان کمک خواهد کرد.

این مسئله به این معنا است که شما با اضافه کردن لوگو یا تصویر متناسب با مسابقه، این مدال‌ها را به‌صورت انحصاری از آن رویداد موردنظر کرده‌اید؛ برای مثال برای طراحی مدال مسابقات دو می‌توانید تصویر یک دونده را روی آن بیاورید یا در زمان طراحی مدال برای مسابقه فوتبال می‌توانید از تصویر توپ یا بازیکنان کمک بگیرید.
انتخاب بند مناسب برای مدال
مسئله‌ای که موجب تمایز میان مدال‌های مسابقات با مدال‌های یادبود می‌شود، بند آن است. در زمان طراحی مدال حتماً به بند آن نیز توجه داشته باشید. اگر نمی‌خواهید لیست حامیان مالی یا لوگوی مسابقه را روی مدال قرار دهید بند مدال مناسب‌ترین محل برای قرار دادن آن‌ها است. همچنین در هنگام تهیه یک بند مناسب باید دقت داشته باشید که بند مدال یک بند لطیف باشد که به گردن شرکت‌کننده آسیب نرساند.
آبکاری مخصوص مدال‌ها

تعداد زیادی از افراد در زمان تهیه مدال متوجه می‌شوند که مدال برنز، نیکل یا طلا بیش‌ازحد روشن هستند و ممکن است این مسئله را دوست نداشته باشند؛ به همین دلیل در پایان کار بهتر است سطح کار خود را آبکاری آنتیک کنید. این آبکاری یک کنتراست زیبا به مدال‌های شما خواهد داد. این آبکاری روشنایی بیش‌ازحد مدال شما را کم می‌کند و موجب جلوه خاص آن خواهد شد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد برای تهیه و طراحی یک مدال ورزشی سربی مناسب باید خصوصیات مختلفی را در نظر داشته باشید؛ از نام و تاریخ مسابقه گرفته تا طراحی لوگو، تصاویر و حتی انتخاب یک بند مناسب برای مدال. همچنین بر اساس مسابقه‌ای که قصد دارید برای آن مدال طراحی یا خریداری کنید، باید به تهیه فلز مناسب بپردازید. اغلب برای مسابقات عادی در سطح استان و منطقه از موادی همچون برنج و سرب استفاده می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟